1. třída- ZVÍŘÁTKOVÁ
Věk dítěte:
3 - 4 roky
Počet dětí ve třídě:
25 dětí
Charakteristika třídy
Zvířátkovou třídu navštěvuje 25 dětí ve věku 3 – 4 roky. Vývoj slovní zásoby této věkové skupiny bývá silně ovlivněn jejich biologickými i psychologickými potřebami a zájmy , ale také dosaženou úrovní artikulačních dovedností. Obtížná pojmenování známých živočichů jsou nahrazována zjednodušenou nápodobou jejich zvuků. Tento věk je možno nazvat obdobím napodobování. Dítě prožívá radost ze slovní hry, proto název třídy - Zvířátková. Smysl názvu společně s koncepcí 1. třídy se prolíná všemi činnostmi v průběhu celého dne. Využíváme vlastnosti zvířat, jejich vztahy, nápodobu zvuků, nálad, to vše nám pomáhá v tomto ranném věku dětí navodit atmosféru při hrách, úklidu, cvičení, stolování i řízených činnostech. Zvířátka jsou pro děti vzorem. Celý rok vycházíme z názvu třídy a veškeré činnosti spojujeme s pohybem- pohybové vyjádření písně, pohádky, vyprávění učitelky apod.
Naším cílem je také podpora dětí během adaptačního období, kde klademe důraz na individuální přístup. Po celý rok se věnujeme rozvoji sebeobsluhy a základních návyků, a to jak v rámci spontánních, tak řízených her. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby odpovídaly potřebám každého dítěte a pomohly mu získat jistotu a potřebné dovednosti.
Dále se soustředíme na postupné zvyšování náročnosti aktivit v průběhu týdne a roku, abychom podpořili jejich rozvoj a učení. Pracujeme v tematických týdenních blocích, což nám umožňuje efektivně spojovat různé činnosti a učební cíle, a vytvářet tak koherentní a zábavné vzdělávací prostředí.
Jak třída naplňuje školní vzdělávací program ?
Děti se postupně seznamují s proměnami ročních období a pozorují změny v přírodě a počasí. Při této příležitosti zkoumají různé přírodní materiály, z nichž vytváří například obrázky, postavičky skřítků Podzimníčků nebo draky. K hlubšímu poznání přírody využíváme také jednoduchých pokusů. Vedeme děti k uvědomění si ekologických témat, jako je ochrana přírody a způsoby, jak jí můžeme pomoci. Poznáváme různá přírodní prostředí - les, parky, louky a vodní prostředí. K těmto objevům, využíváme krásné okolí naší mateřské školy. Na školní zahradě se děti aktivně starají o bylinkový a květinový záhon, kde se učí co k růstu potřebují. Zapojujeme se i do výtvarných soutěží zaměřených na přírodu, kde jsme již získali řadu ocenění.
Celým školním rokem děti provází zvířata. Seznamujeme se se životem zvířat domácích i volně žijících, s jejich mláďaty, užitkem. Navštěvujeme ekologické farmy, kde mají děti možnost se se zvířaty setkat zblízka. Hrají si na zvířata, staví pro ně chlévy či lesy a poslouchají jejich zvuky z nahrávek. Písničky o zvířatech doprovázíme hudebními nástroji a při dramatizaci pohádek využíváme zvířecí kostýmy. Volně žijícím zvířatům pomáháme sběrem kaštanů a žaludů.
Také se prostřednictvím hry učíme o lidském těle a správné péči o něj. V rámci tématu lidské tělo se děti společně s dentální hygienistkou a dráčkem Zubíkem seznamují se základy správné dentální hygieny.