1. třída- ZVÍŘÁTKOVÁ

Věk dítěte:

3 - 4 roky

Počet dětí ve třídě:

25 dětí

Charakteristika třídy

Zvířátkovou třídu navštěvuje 25 dětí ve věku 3 – 4 roky. Vývoj slovní zásoby této věkové skupiny bývá silně ovlivněn jejich biologickými i psychologickými potřebami a zájmy , ale také dosaženou úrovní artikulačních dovedností. Obtížná pojmenování známých živočichů jsou nahrazována zjednodušenou nápodobou jejich zvuků. Tento věk je možno nazvat obdobím napodobování. Dítě prožívá radost ze slovní hry, proto název třídy - Zvířátková. Smysl názvu společně s koncepcí 1. třídy se prolíná všemi činnostmi v průběhu celého dne. Využíváme vlastnosti zvířat, jejich vztahy, nápodobu zvuků, nálad, to vše nám pomáhá v tomto ranném věku dětí navodit atmosféru při hrách, úklidu, cvičení, stolování i řízených činnostech. Zvířátka jsou pro děti vzorem. Celý rok vycházíme z názvu třídy a veškeré činnosti spojujeme s pohybem- pohybové vyjádření písně, pohádky, vyprávění učitelky apod. 

Naším cílem je také podpora dětí během adaptačního období, kde klademe důraz na individuální přístup. Po celý rok se věnujeme rozvoji sebeobsluhy a základních návyků, a to jak v rámci spontánních, tak řízených her. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby odpovídaly potřebám každého dítěte a pomohly mu získat jistotu a  potřebné dovednosti.

Dále se soustředíme na postupné zvyšování náročnosti aktivit v průběhu týdne a roku, abychom podpořili jejich rozvoj a učení. Pracujeme v tematických týdenních blocích, což nám umožňuje efektivně spojovat různé činnosti a učební cíle, a vytvářet tak koherentní a zábavné vzdělávací prostředí. 

Jak to u nás ve třídě vypadá?

Jak třída naplňuje školní vzdělávací program ?

Přirozený běh světa

Děti poznávají střídající se roční doby, pozorují změny v přírodě, v počasí. Seznamují se s přírodninami, ze kterých vyrábí obrázky, skřítky Podzimníčky, draky. K poznání přírody využíváme i pokusy- např. při tání ledu na vodu sledujeme její čistotu. Povídáme si o ekologii- jak přírodu chránit a pomáhat jí. Poznáváme různá prostředí- les, park, život na louce i ve vodě. K tomu využíváme krásné okolí naší MŠ. O přírodu se staráme i na školní zahradě, kde pěstujeme bylinky a květiny v našem truhlíku a seznamujeme se s tím, co k růstu potřebují. Zapojujeme se i do výtvarných soutěží zaměřených na přírodu, kde jsme již získaly několik ocenění. 

Zvířátka nás provází celý školní rok. Seznamujeme se se životem zvířat domácích i volně žijících, s jejich mláďaty, užitkem. Navštěvujeme EKO farmu, kde je poznáváme zblízka. Hrajeme si na ně, stavíme pro ně chlév i les. Posloucháme nahrávky jejich hlasů. Zpíváme o nich písničky u klavíru s hudebními nástroji. Využíváme kostýmy zvířat při dramatizacích pohádek o nich. Volně žijícím pomáháme sběrem kaštanů a žaludů. 

Hrou na lékaře poznáváme lidské tělo a učíme se, jak se o ně správně starat. Např. hrou s dentální hygieničkou a dráčkem Zubíkem.

.