2. třída- POHÁDKOVÁ
Věk dítěte:
3,5 - 5 let
Počet dětí ve třídě:
25 dětí
Charakteristika třídy
V období 3,5–5 let děti velmi citlivě vnímají svět kolem sebe, přičemž jejich největší zájem patří pohádkám. Prostřednictvím pohádkových příběhů se učí rozpoznávat různé typy lidského chování, fandí kladným hrdinům, odmítají zlo a oceňují snahu o nápravu. Pohádky jim pomáhají rozvíjet empatii a schopnost rozlišovat mezi dobrým a špatným. Každodenně proto pracujeme s pohádkovými motivy, využíváme loutky, maňásky i další předměty, které v rukou učitelek ožívají. Pohádkové příběhy tak provázejí všechny výchovné činnosti během týdne.
Součástí vzdělávacího programu je také rozvoj kognitivních schopností dětí, který podporujeme pomocí her a aktivit inspirovaných metodou Mensa NTC learning. Pracujeme na rozvoji motoriky, učíme děti symboly a zavádíme piktogramy pro lepší orientaci v denním režimu a společenských pravidlech. Zařazujeme také složitější hry a úkoly, které trénují paměť, pozornost, prostorovou orientaci a logické myšlení.
Během řízených činností ve třídě spolupracují dvě učitelky, což umožňuje práci s menšími skupinami dětí podle jejich věku, individuálních potřeb a schopností. Podporujeme děti v pohybových hrách zaměřených na obratnost, rychlost, postřeh a reakce, přičemž je učíme pravidlům a hře "fair play". Zároveň se zaměřujeme na rozvoj sebevědomí a zdvořilého chování, sledujeme, jak děti spolupracují ve skupině a zda dokáží respektovat druhé.
Dětem rozšiřujeme repertoár písní a říkadel. Zpíváme s oporou o hlas učitelky nebo za doprovodu klavíru a kombinujeme zpěv s rytmizací, pohybem i hrou na hudební nástroje. Také podporujeme tvořivost prostřednictvím výtvarných aktivit, kde děti experimentují s různými technikami a materiály, a tím rozvíjejí svou fantazii a představivost.
Jak třída naplňuje školní vzdělávací program ?
Děti se učí objevovat a porozumět světu kolem sebe. Seznamují se s planetou Zemí, jejími kontinenty a nejrůznějšími zástupci fauny a flóry. Učí se rozpoznávat roční období, sledovat změny počasí a přizpůsobovat se aktuálním podmínkám v oblékání. Poznávají lidské tělo, jeho funkce a důležitost zdraví, přičemž vnímají různorodost lidí, včetně rasových a zdravotních odlišností. Seznamují se s profesemi, dopravními prostředky, kulturou a ekologickými tématy. Důraz klademe na povědomí, že jejich činnost může mít vliv na zlepšení či poškození životního prostředí.
Dále pracujeme na rozvoji řečového projevu dětí, aby byl gramaticky správný a zahrnoval všechny slovní druhy. Učíme je naslouchat a reprodukovat krátké texty, které následně mohou přetvořit na dramatické scénky pomocí narativní pantomimy. Zvláštní pozornost věnujeme i výslovnosti; mezi 4. a 5. rokem je možné využít pomoc klinického logopeda k odstranění případných nedostatků.
Též se zaměřujeme na určování laterality. Podporujeme užívání dominantní ruky při sebeobslužných a pracovních úkonech a během grafomotorických cvičení. Věnujeme se zdokonalování technické a konstruktivní tvořivosti dětí.